Masz wypadek – co dalej? Jak zgłosić szkodę auta?
Zastanawiasz się jak zgłosić szkodę auta? Chcesz wiedzieć gdzie i jakie szkody można zgłosić? Ten artykuł odpowie na pytania, dotyczące zgłoszenia szkody z OC oraz AC.
Jak zgłosić szkodę auta?
Zgłoszenia szkody możesz dokonać telefonicznie, listownie, a także za pośrednictwem formularzy zgłoszeniowych dostępnych na stronach internetowych ubezpieczycieli.
Aby zgłosić szkodę OC warto posiadać dokument wskazujący na osobę sprawcę kolizji (oświadczenie sprawcy, notatkę policyjną lub wyrok). Następnie musisz opisać przebieg zdarzenia i wskazać, co uległo uszkodzeniu, a także kiedy i gdzie miała miejsce kolizja.
Niedługo po zgłoszeniu szkody OC skontaktuje się z Tobą rzeczoznawca z zakładu ubezpieczeń i wykona kosztorys naprawy. Na podstawie wyceny ubezpieczyciel wyda decyzję odszkodowawczą.
Podobnie wygląda zgłoszenie szkody AC, jednak musisz pamiętać o krótszym terminie na jej zgłoszenie. Ubezpieczyciele najczęściej oszczekują, ze zgłoszenia szkody z AC dokonasz w ciągu 7 dni od zdarzenia. Możesz wykonać zgłoszenie telefonicznie, wówczas ubezpieczyciel udzieli Ci konkretnych wskazówek odnośnie dalszych kroków.
Ile czasu mamy na zgłoszenie szkody OC?
Czas, który mamy na zgłoszenie szkody OC sprawcy, to zasadniczo 3 lata od jej wystąpienia lub od momentu, w którym się o niej dowiedzieliśmy. Termin ten dotyczy kolizji drogowych, uznanych za wykroczenie.W tym przypadku Policja ukaże sprawcę mandatem karnym. Ale także jeżeli na miejscu zdarzenia nie było Policji i sprawca przyznał się do winy i nie spisał z Tobą oświadczenia.
Termin przedawnienie roszczenia, a co za tym czas na zgłoszenie szkody z OC może być dłuższy, a także może być przerywany, ale to jest zagadnienie na odrębny artykuł. Dowiedz się więcej na temat przedawnienia roszczeń.
Ile czasu mamy na zgłoszenie szkody AC?
W przypadku szkody AC sprawa wygląda trochę inaczej. Termin na zgłoszenia szkody ściśle określa OWU (Ogólne warunki ubezpieczenia). Najczęściej na zgłoszenie szkody AC możesz mieć od 24h do 7 dni od wystąpienia szkody. Najbezpieczniej możesz przyjąć, że szkodę AC należny zgłosić niezwłocznie.
Co się jednak stanie jeśli przekroczysz termin na zgłoszenie szkody z AC?
W wielu przypadkach teoretycznie nic, bowiem aby obniżyć odszkodowanie, ubezpieczyciel musiałby wykazać, że spóźnione zgłoszenie szkody np. utrudniło jej wycenę. Ale czy potrzeba Tobie takiego dodatkowego problemu? Niestety, może to prowadzić do próby zaniżenia odszkodowania komunikacyjnego lub nawet całkowitej odmowy jego wypłaty. Zakładamy, że nie, dlatego absolutnie zalecamy terminowe zgłoszenie szkody z AC.
W jakiej formie najlepiej zgłosić szkodę komunikacyjną?
Z doświadczenia naszych ekspertów wynika wyłącznie jedna odpowiedź. Jeśli z OWU nie wynika jakaś szczególna wymagana forma zgłoszenia szkody komunikacyjnej, szkodę po prostu należy zgłosić tak, żeby było wiadomo:
– kiedy szkoda została zgłoszona i dostarczona ubezpieczycielowi
– co dokładnie zostało opisane
– czego domagasz się od ubezpieczyciela, np. czy domagasz się jakiejś kwoty i z jakiego tytułu?
Może to być zatem zarówno list polecony, jak również zwykły email. Odradzamy telefoniczne zgłoszenie szkody komunikacyjnej, jak również odradzamy korzystanie z formularzy zgłoszenia szkody na stronach internetowych. Zgłoszenie telefoniczne nie pozwoli Tobie najczęściej na szczegółowe odtworzenie zdarzeń, a ubezpieczyciele nie ułatwiają dotarcia do nagrania zarejestrowanej rozmowy. Podobnie z formularzami internetowymi. Zgłoszenie za ich pośrednictwem wędruje do ubezpieczyciela. Czy ubezpieczyciel potwierdzi Tobie zwrotnie takie zgłoszenie oraz co będzie w treści takiego potwierdzenia? Dowiesz się dopiero po zgłoszeniu i nie jest pewne, że będzie to dla Ciebie zadowalające.
Czy w zgłoszeniu szkody komunikacyjnej muszę podawać kwotę odszkodowania?
Nie musisz. Najczęściej nie masz pojęcia, jak kosztowna może być naprawa pojazdu. Jeśli dokonujesz zgłoszenia szkody niedługo po zdarzeniu i nie dysponujesz żadnymi wycenami warsztatów naprawczych, po prostu w zgłoszeniu szkody komunikacyjnej zażądaj przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego dla oszacowania Twojej szkody. Ubezpieczyciel ma na przeprowadzenie postępowania likwidacyjnego 30 dni.
Czy do zgłoszenia szkody muszę załączyć jakieś dokumenty?
Warto to zrobić. Zobacz jakie dokumenty są przydatne podczas zgłoszenia szkody. Brak dokumentów nie jest przeszkodą do zgłoszenia szkody. Pamiętaj jednak, że jeśli któreś dokumenty są niezbędne do wydania decyzji przez ubezpieczyciela, zwróci on się do Ciebie z prośbą o ich dostarczenie. Wówczas czas na zakończenie postępowania likwidacyjnego wydłuży się i zakończy się w terminie 14 dni od chwili kiedy doślesz ubezpieczycielowi żądane dokumenty.
Odszkodowanie – co dalej?
Pamiętaj też, że zgodnie z badaniami, nawet 90% odszkodowań w Polsce jest zaniżanych. W przypadku otrzymania zaniżonego odszkodowania komunikacyjnego, rozważ dalsze kroki. Od za niskiego odszkodowania możesz się odwołać, jednak jest to pracochłonna procedura, często wymagająca pomocy prawnika, a co za tym idzie – kosztowna.
W Polsce coraz popularniejsza jest sprzedaż szkody. Na czym to polega? Sprzedaż szkody komunikacyjnej to odpłatne przekazanie prawa do niezapłaconej części odszkodowania innemu podmiotowi. Po sprzedaży Ty masz pewny pieniądz w ręku, a nabywca dochodzi dopłaty odszkodowania na własny koszt i ryzyko.
Zapoznaj się też z artykułem o prawach majątkowych, które można sprzedać.
Jak sprzedać szkodę?
W celu sprzedaży szkody musisz skontaktować się z podmiotem je skupującym lub wystawić swoje prawo do niedopłaconej części odszkodowania na aukcji na pierwszej w Polsce, darmowej platformie aukcyjnej Maxoo.pl.
Wystawiając szkodę na aukcję możesz mieć pewność, że zaproponowana cena odkupu jest najwyższa. Ostatecznie jednak to Ty decydujesz czy chcesz sprzedać swoją szkodę czy też nie, dlatego też nic nie ryzykujesz. Możesz tylko zyskać!