Czarna skrzynka w aucie – czy możesz obawiać się o swoją prywatność?
Czarna skrzynka czyli EDR (Event Data Recorder) jest urządzeniem, które ma rejestrować i przechowywać określone parametry pojazdu. Dotychczas rejestratory takie mogły Ci się kojarzyć głownie z samolotami, podobną funkcję będą pełnić w samochodach
Czy czarna skrzynka jest obowiązkowa?
Zgodnie z rozporządzeniem Komisji Europejskiej[1], które weszło w życie 6 lipca 2022 wszystkie nowe modele pojazdów homologowanych po tym terminie muszą posiadać system EDR. Dotyczy to także aut, w których homologacja dotyczy ich liftingu. Oznacza to, że od lipca 2022, każdy nowo powstały model auta obowiązkowo musi posiadać czarną skrzynkę. Natomiast nowe auta, które homologację już posiadają, muszą być wyposażane w czarną skrzynkę w roku 2024r. czyli za dwa lata.
Czy obowiązkowa czarna skrzynka wpłynie na wzrost ceny pojazdów?
Tak, pojazdy posiadające system EDR będą droższe o ok. 300 – 400zł, gdyż tyle kosztuje sam rejestrator. Biorąc jednak pod uwagę koszt zakupu nowego samochodu, którego cena wynosi co najmniej kilkadziesiąt tysięcy, koszt samego rejestratora wydaję się raczej niewygórowany.
Czy nagrania z kamer wewnątrz pojazdu także będą rejestrowane w urządzeniu EDR?
Komisja Europejska rozważa wprowadzenie tego parametru do obowiązkowego urządzenia EDR. Szczególnie, że obecnie istniejące na rynku pojazdy niektórych marek posiadają wbudowaną kontrolę kierowcy. Kontrola ta polega na obserwacji kierowcy podczas jazdy, częstotliwości mrugania i monitorowania czy osoba kierująca pojazdem nie zamyka oczu na zbyt długo. Jednak, póki co czarne skrzynki na pokładzie pojazdów nie będą rejestrować, ani obrazu ani dźwięku.
Zastanawiasz się po co czarna skrzynka w samochodzie?
Powód jest prosty, mają one pomagać w badaniu przyczyn wypadków drogowych. Dokładnie tak, jak dzieje się w samolotach. Urządzenie EDR ma dawać odpowiedzi na pytanie jak dokładnie zachowywało się auto przed zdarzeniem.
Co zatem będą rejestrować czarne skrzynki w samochodach?
Urządzenie EDR będzie rejestrować podstawowe parametry jazdy:
-prędkość pojazdu w ciągu 5 sekund przed zderzeniem,
-stopień wciśnięcia pedału przyspieszenia w ciągu 5 sekund przed zderzeniem,
-stopień użycia hamulca w ciągu 5 sekund przed zderzeniem,
-ruchy kierownicą wykonane w ciągu 5 sekund przed zderzeniem,
-zmiany prędkości poprzecznej i wzdłużnej w czasie kolizji,
-zapięcie / niezapięcie pasów bezpieczeństwa w ciągu 1 sekundy przed zderzeniem,
-prędkość obrotową silnika,
-działanie układu ABS,
-kąt przechyłu pojazdu,
-aktywację poduszek powietrznych,
-działanie systemu ESP,
-stan położenia przednich foteli,
-stan kontrolki systemu pomiaru ciśnienia powietrza w oponach (TPMS) w ciągu sekundy przed zderzeniem,
-działanie tempomatu w ciągu 5 sekund przed zderzeniem,
-stan aktywnych systemów wspomagania kierowcy (przykładowo: system utrzymywania pojazdu w pasie ruchu).
Czy wgląd do czarnej skrzynki Twojego pojazdu będzie miała Policja w trakcie rutynowej kontroli drogowej?
Nie. O dostęp do danych z czarnej skrzynki pojazdu mogą wystąpić odpowiednie służby, składając w tym celu właściwy wniosek.[2] Wniosek taki powinien dotyczyć ustalenia przyczyn wypadku drogowego. Jednak nawet jeśli służby otrzymają zapis z rejestratora, dane będą dotyczy ostatnich 5 sekund przed zderzeniem.
Biorąc powyższe pod uwagę, czarne skrzynki w pojazdach, mają wpłynąć na łatwiejsze ustalenie przyczyn wypadków drogowych. Przede wszystkim powinny skrócić czas dochodzenia powypadkowego. Nie mają na celu ingerowania w prywatność podróżnych.
W przyszłości może wpłyną nawet na powstanie nowych systemów zabezpieczających podróżnych, gdyż rejestratory będą odpowiadać na pytanie, co na chwile przed zdarzeniem działo się z pojazdem.
Dowiedz się też, co zrobić w przypadku otrzymania zaniżonego odszkodowania.
[1] Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wymogów dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, w odniesieniu do ich ogólnego bezpieczeństwa oraz ochrony osób znajdujących się w pojeździe i niechronionych uczestników ruchu drogowego, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 78/2009, (WE) nr 79/2009 i (WE) nr 661/2009 oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 631/2009, (UE) nr 406/2010, (UE) nr 672/2010, (UE) nr 1003/2010, (UE) nr 1005/2010, (UE) nr 1008/2010, (UE) nr 1009/2010, (UE) nr 19/2011, (UE) nr 109/2011, (UE) nr 458/2011, (UE)
[2] Art. 6 ust. 4 pkt d Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 (…) nr 65/2012, (UE) nr 130/2012, (UE) nr 347/2012, (UE) nr 351/2012, (UE) nr 1230/2012 i (UE) 2015/166 (Dz. U. UE. L. z 2019 r. Nr 325, str. 1 z późn. zm.).